2002. év 26. szám
Szerzőnk ezúttal windowsos vizekre evez, kizárólag
azért, hogy kipróbálhassa az Adobe Illustrator 10-et.
Ideje a Windows XP-ről néhány dicsérő
szót mondanom. Ez nem is annyira könnyű, mint gondolnánk,
tudniillik néha úgy érzem, az XP felülete a
6-8 éves korosztály szellemi színvonalához
van igazítva, én meg már elmúltam ötven,
úgyhogy itt kompatibilitási gondok mutatkoznak. Elindítom
például a beépített
állománykeresőt, és megjelenik egy olyanforma
kutya, amilyet régi vidéki cukrászdák kirakatában
lehetett látni, csak az marcipánból volt, ez meg
animálva van (1. kép). Az állománykereső
használata lassú, körülményes és
főleg eredménytelen, viszont a kutya forgatja a szemét,
vakaródzik, farkát csóválja, és néha
labdázni akar. Alkotói szerint bizonyára rettentő
édi, és én ezt nem is vitatom, legfeljebb egy gombolyaggal
játszó cicát hiányolok mellőle, másfelől
viszont nem hiszem, hogy a hardver képességeit egy giccsparádé
üzemeltetésére célszerű fordítanunk.
Persze az eb elűzhető, a Search Companion nevű panel
valamiképp átformálható, és a keresett
állomány végül is meglesz. A felület többi
részéről is le lehet kaparni a cukormázat,
utána a rendszer egy viszonylag szerény képességű
hardveren is elfogadható sebességgel fut, de főleg
stabil. Stabilitását persze nem tudom a Linuxéval
egybevetni, mint ahogy az általam lakott társasház
statikai állapotáról is csak annyit mondhatok, hogy
még nem omlott rám. Az XP sem omlott rám az elmúlt
két hónapban, és tulajdonképp már azt
remélem, hogy nem is fog soha rám omlani. Ez amúgy
hülyeség, de hát az ember gyógyíthatatlanul,
betegesen optimista.
A pontosság kedvéért hadd mondjam el azt is, hogy
GNU/Linux alatt dolgozva semmiféle generális sebességnövekedést
nem tapasztalunk az XP-hez képest, ellenkezőleg, lassulást
tapasztalunk. Ez a karakteres holmikra természetesen nem vonatkozik,
azok mint az olajozott ménkű, továbbá X alatt
is van néhány villámgyors segédprogram, a
többség viszont némiképp lomha, az irodai programcsomagokról
pedig ne is beszéljünk. Ezzel együtt a GNU/Linux roppant
rugalmas, tág határok között konfigurálható,
sokszínű, szórakoztató, megunhatatlan, összességében
tehát igen megnyerő képződmény, de szó
sincs arról, hogy desktop operációs rendszerként
az XP-t bármi lényeges dologban felülmúlná.
Ami az egyszerű, mezei felhasználó számára
mégis nagyon vonzó benne, az a rendelkezésre álló
grafikus környezetek bősége: a monumentális,
rengeteg szolgáltatást nyújtó és ennek
megfelelően hardverigényes brontoszauruszoktól kezdve
a szélsőségesen minimalista megoldásokig terjed
a skála, és mindenki azt választhatja, ami az ő
ízlésének, szokásainak, rigolyáinak,
de legfőképp a gépe teljesítményének
a leginkább megfelel. A Windows-világban ilyesmiről
szó sincs de ez érthető: kezdetben volt egy UNIX nevű
operációs rendszer, amihez később fejlesztettek
különféle grafikus környezeteket; másfelől
kezdetben volt egy Windows nevű grafikus környezet, amihez
később fejlesztettek valamifajta operációs
rendszert, miáltal is az utóbbi esetben a környezet
az elsődleges. (Legalábbis látszólag, de az
pont elég.) A Windowst nem lehet átöltöztetni,
mert a Windows maga a ruha; talán ezért van az, hogy a Windows
grafikus héjának felváltására irányuló
törekvések eleddig nem hoztak túl sok sikert. Közben
azonban látnunk kell, hogy azért ez az öltözék
is fejlődik, pontosabban csinosodik, legalább olyan ütemben,
mint a magyar rendőrség egyenruhája, ha nem gyorsabban,
most például négy új zseb került reá,
ami igazán dicséretes.
Minden a szemnek, semmi az észnek
Elégedettségem kiváltó oka az msvdm, a Microsoft
saját virtuális asztalkezelője (ezt inkább
úgy kéne írni, hogy virtuálisasztal-kezelő,
de úgy meg rém hülyén nézne ki). Volt
már ilyen korábban is a Windows-világban, első
alkalommal talán az istenben boldogult PC Tools for Windows mutatott
föl valami hasonlót, s amennyire vissza tudok emlékezni,
az nem is volt rossz. Ami a további hasonló kísérleteket
illeti, egyebek között a Microsoftéit is, azok feledhetők.
Velük kapcsolatos tapasztalataim alapján azt hittem, a multidesktop
műfaja valami eleve komolytalan dolog, s csak GNU/Linux alatt dolgozva
jöttem rá, hogy egyáltalán nem komolytalan,
sőt egy 800¥600-as megjelenítővel idétlenkedve
egyenesen áldás, ha az embernek több munkaasztala lehet.
Tegyük hozzá hamar, hogy az XP e szempontból is újdonságot
hozott, az én noteszgépem 800¥600-as képernyője
mostantól 1280¥1024-es is lehet akár, persze csak virtuálisan.
Az XP, ha akarom, hajlandó létrehozni a fizikailag lehetségesnél
nagyobb munkaasztalt, amire én egy 800¥600-as lyukon, kivágáson,
nézőkén stb. tudok rápillantani. Ilyen is volt
már, egy évtizeddel ezelőtt az akkori - fene
tudja már, milyen - videokártyám meghajtója
prezentálta ugyanezt a szolgáltatást, ami tulajdonképp
jó a maga módján, bár eleinte kissé
zavaró. Kivéve, ha ebből a megnagyobbított
munkaasztalból is több van, minimum négy, akkor jóval
hamarabb meg lehet szokni.
Nos, az msvdm négy munkaasztalt hoz létre, többet nem,
azaz eleve határt szab a vágyainknak, de hát négy
asztal többnyire elég. A nagyobb baj az, hogy mint a Microsoftnál
általában, most sem a használhatóság
az elsődleges, hanem a látvány. Érzésem
szerint a Windows szülőházában többnyire
a grafikusé az utolsó szó, nem a programozóé,
ráadásul ezek a redmondi grafikusok sokan vannak, lelkesek,
és roppant kártékonyak. Múltkor már
elvszerű bírálatban részesítettem azt
a panelt, amely gyors feladatváltás (ˇAltÓ-ˇTabÓ)
alkalmával jön elő, akkora és legalább
olyan részletgazdag, mint a Feszty-körkép, a kirajzolása
ennek megfelelő ideig tart, következésképp a
gyors feladatváltást lassú feladatváltássá
teszi. Semmi haszna sincs, csak kára, viszont jól mutat.
Mármost én egyebek között épp azért
akarok több munkaasztalt, mert a futó programok közötti
átkapcsolás a külcsín kedvéért
lelassult, ehhez képest azt kell látnom, hogy a virtuális
asztalkezelőt is a látvány jegyében hozták
össze. Minden munkaasztalhoz saját háttér rendelhető
(így az asztalok közötti váltás még
tovább tart, de akkor is), a négy asztalt
pedig meg lehet tekinteni egyidejűleg, egymás mellett is,
és természetesen ez az elrendezés zoom-effektussal
jön létre. Ezzel szemben a futó program ablakát
egyik asztalról a másikra átvinni nem tudom. Ez ugyan
fontos volna, de kevés-bé látványos, tehát
a grafikusok szerint nincs rá szükség.
Persze a virtuális ablakkezelő műfajában nemcsak
a Microsoft saját szerszáma létezik, vannak mások
is, de többnyire nem működnek XP alatt. Üdítő
kivétel a Desks At Will (http://www.idyle. com/), ami korábban
is a mezőny legjobbja volt, most pedig azzal vívja ki megérdemelt
csodálatunkat, hogy XP alatt is korrekt mód működik,
az embernek az az érzése, mintha KDE vagy valami hasonló
alatt dolgozna. Árnyalatnyi különbség, hogy a
GNU/Linux-világban a szoftver többnyire ingyenes, a Desks
At Will viszont nem az, ebből aztán mindjárt láthatjuk,
hogy most egy másik léthelyzetben vagyunk.
Egyébként huszonkét és fél dollárt
kérnek érte, annyit szerintem bőven megér.
Zoom ugyan nincsen, és a virtuális munkaasztalokat se tapétázhatjuk
ki egyenként, ezzel szemben kijelölhetők azok az ablakok,
amelyeket valamennyi asztalon viszont akarunk látni, továbbá
az alkalmazásokat munkaasztalokhoz rendelhetjük. Például
dönthetek úgy, hogy az egyes számú asztal az
internettel összefüggő cuccokat fogja tartalmazni, az
asztalt ennek megfelelően valami kifejező és képzeletgazdag
névvel láthatom el ("net" például),
majd akként rendelkezhetek, hogy a böngésző,
a levelezőprogram, a hírolvasó stb. mindig ezen az
asztalon induljon el. Egy következő asztal lehet, mondjuk,
a szövegkezelésé, és akarhatom, hogy mindig
itt induljon el a Word. Ez akármeddig mehet tovább, ugyanis
a Desks At Will tetszés szerinti számú munkaasztal
létrehozását engedélyezi, annyit csinálok,
amennyi kell. Végezetül a megnyitott ablakot bárhova
átrakhatom. Ha úgy döntök, hogy erre a konkrét
Internet Explorer-ablakra most nem itt, hanem három asztallal arrébb
van szükségem, akkor átküldöm oda.
Használata ésszerű és kényelmes, nem
lassítja a rendszert, és nem eszi a memóriát.
Csakugyan olyan érzés, mintha Unix alatt volnánk,
és ennek megfelelően feltétlenül ajánlható
mindazoknak, akik GNU/Linux-tapasztalatok birtokában dolgoznak
a Windows alatt. A Desks At Will használata mellett kisebb a trauma.
A hóhér szövege
Eddig a grafikusok terrorjáról volt szó, most pedig
a szerszámukat helyezzük górcső alá. Azaz
megvizsgálunk egy szép, komoly, professzionális és
drága alkalmazást, hiszen voltaképp ezért
pedálozok Windows alatt, ahelyett, hogy a sok munka árán
végül is jól belakott linuxos ólamban dagonyáznék.
(Persze nem csak, sőt nem is elsősorban ezért, de erre
még majd visszatérünk.) Az illető szép,
komoly, professzionális és drága alkalmazás
ezúttal az Adobe Illustrator 10 lesz, három okból.
Először, mert relatíve nemrég jelent meg a piacon.
(Múlt év szeptember 24-én jelentették be,
de hát én közben linuxoztam.) Másodszor, mert
egyike amaz igen csekély számú grafikai alkalmazásnak,
amelyekről nem nagyon írtam e helyt. Harmadszor meg azért,
mert most úgy látszik, érdemes kissé részletesen
foglalkozni vele.
Rajzolóprogramokról írva annak a véleményemnek
szoktam volt itt hangot adni, hogy a FreeHand jobb, mint az Illustrator,
és a CorelDraw jobb, mint a FreeHand, úgyhogy beszéljünk
inkább erről. Ezt visszamenőleg sem okvetlenül
kell korrigálnom, az Illustrator egymást követő
verzióiban bőséggel akadtak hibák, emellett
a program annyira erőforrás-igényes volt, hogy átlagos
grafikai munkaállomáson csak mászni tudott, felületén
nem lehetett kiigazodni, és rendre egy megállóval
a FreeHand mögött haladt. Például a FreeHand a
8 verziójában bevezette a transzparenciát, az Illustrator
kijött vele a 9-ben; az is igaz viszont, hogy akkor látványos
effekteket kapcsolt hozzá és összességében
használhatóbb szerszámot alkotott belőle, mint
amit a konkurenciában láthattunk. Végül is az
Illustrator veteményeskertjében minden később
ért be, mint a szomszédainál; igaz, hogy kövérebb
uborka, nagyobb szemű krumpli, ízesebb paradicsom termett
benne, ámde valahogy mégse volt igazán meggyőző
az egész. Most az előzményekhez képest annyi
a különbség, hogy az Illustrator 10 az el-ső pillanattól
kezdve a bizalmunkba lopja magát. Felülete emberi mód
néz ki (éppolyan, mint a Photoshopé), mindent meg
lehet találni benne, az eszközök általában
úgy működnek, ahogy azt feltételezzünk róluk,
ennélfogva gyorsan, kevés munkával is elfogadható
eredményt tudunk felmutatni. Kíváncsi vagyok, hogy
a live distortion kifejezésre talál-e valaki valami értelmes
magyar fordulatot, itt, ugye, élve nyomorgatásról
van szó, bár ez nem hangzik eléggé szívderítőn.
A lényeg az, hogy bármelyik rajzi elemet - a szemléletesség
kedvéért legyen ez szöveg, mondjuk egy szó -
úgy megnyomorgathatom, hogy rá se lehessen ismerni, de az
a továbbiakban is editálható marad. Például
a 2. képen látható szöveg
nem valami speciális fontból, hanem a Comic Sans MS 100
pontos fokozatából van, de egy effekt-tel ilyen metélőhagyma-szerűvé
alakítottam, egy másik úgynevezett warp-effekttel
pedig rávittem a betűsorokra a kívánt görbületet,
ám a szöveget a továbbiakban is szövegként
tudom szerkeszteni. Mellesleg az Illustrator tizenöt előre
beállított és tetszőlegesen módosítható
warp-effekttel érkezik, ezek persze nemcsak szövegre, hanem
bármilyen grafikai objektumra alkalmazhatók.
Ha már a torzításnál tartunk, a FreeHand egyik
előnye az Illustratorral szemben a torzító borítékok
használatában állt; nos, ilyenek immár az
Illustratorban is vannak, és szokás szerint jóval
teljesebb szolgáltatást nyújtanak. Itt egyebek között
olyan lehetőség is van, hogy akármilyen tetszőlegesen
választott rajzi objektumot használjak egy másik
rajzi objektum torzításához, csupán annyi
a teendőm, hogy a megfelelő menüből a Make with
Top Object almenüt kell választanom. További lehetőség
a pixelgrafikus programok javából ismerős torzítóháló
(mesh) használata, ezt látjuk a 3. képen,
ahol a szemléletesség kedvéért kinyitottam
a szerszámosdoboznak azt a rekeszét, amelyben új
rajzeszközök láthatók.
Az Illustrator a dakoták között
Indiánunk fölött az ég az Illustrator symbolism
nevű szerszámainak egyikével készült,
az envelope (boríték) mellett ez a 10-es verzió másik
figyelemre méltó újdonsága. A szimbólumokat
is a FreeHand vezette be, mégpedig a 8. verziójában,
jó négy évvel ezelőtt, egyben bevezette a szimbólumszórót
is: ott és akkor Graphic Hose névre hallgatott az az eszköz,
melynek révén vektorgrafikákkal (akár egyszerre
többfélével is) tudtuk lefújni a díszítendő
felületet. Tegyük fel, hogy tölgyerdőben makkoltatott
kondát kívántam ábrázolni, alkottam
egy disznót, szimbólumot csináltam belőle és
azzal lefúttam a képet, de az így képződött
mintázat csupán az eredeti disznóra, vagy mondjuk
így, az ősdisznóra (Urschwein) történő
hivatkozásokat tartalmazott, miáltal csökkent az állomány
terjedelme, másfelől az Urschwein megváltoztatása
(például kiherélése) az egész kondán
automatikusan átvezetődött. Az Illustratorban sincs
ez másképp: fogunk egy rajzot, abból egyetlen mozdulattal
szimbólumot alkotunk (kijelöljük és ráhúzzuk
a szimbólumpanelre), majd az így képződött
szimbólumot munícióként használva hosszú
sorozatokkal lőjük az ékesíteni kívánt
felületet, amíg el nem érjük a kívánt
hatást. Most jön az, amit csak az Illustrator 10 tud: a lefújt
felületet a festőprogramok ecsetjeire emlékeztető
eszközökkel manipulálhatjuk, tehát a szimbólumokat
- a mintát - átszínezzük, transzparenciát
adunk nekik, grafikus stílusokat viszünk fel rájuk,
esetleg megváltoztatjuk az eloszlásukat, a dőlésszögüket,
és mindezt úgy, mint amikor garázsajtót mázolunk.
Fölöttébb hatásos textúrákat lehet
így létrehozni, persze amit a 3. képen látunk,
az nem olyan. Az Illustrator 10 szimbolizmusa - hadd írjam
ezt most már magyarosan - olyan brutális számítástechnikai
teljesítményt igényel, amit az én noteszgépem
nem tud szolgáltatni, úgyhogy művészetem ilyen
irányú kibontakoztatására ez idő szerint
nincs remény.
Tudom viszont használni a flare (lencse-becsillanás) eszközt,
ami fotorealista hatásokat visz a műalkotásba vagy
éppenséggel túlvilági hangulatot kölcsönöz
neki, amelyikre épp szükség van. Pixelgrafikus alkalmazásokban
persze láttunk már hasonlót, de hát ez most
egy vektoros rajzolóprogram, és a becsillanások is
vektoros objektumokként jönnek létre, ennek megfelelően
bármely felbontásban ugyanúgy mutatnak, és
persze animálhatók is - például a Premiere
vagy az After Effects eszközeivel. Természetesen az effekt
valamennyi lehetséges jellemzőjét külön-külön
és a legnagyobb precizitással szabhatjuk meg (4.
kép), ilyen más alkalmazásban egyelőre
nincs.
Webszerkesztőként használva megint újabb erényeket
mutat föl, bár kétségtelen, hogy erőteljes
Flash-elkötelezettség esetén célszerűbb
a FreeHanddel kacérkodni, minthogy a Flash és a FreeHand
között érthető mód bizalmasabb kapcsolat
áll fenn, mint a Flash és az Illustrator 10 között,
noha persze a Flash formátumát az Illustrator 10 is használhatja.
Másfelől az Illustrator 10 szemére vethetnénk,
hogy nem készít az egérmutató érintésére
megváltozó elemeket (JavaScript rollover akármicsodákat),
bár szerintem ez nem szempont, hiszen a valóságban
a weboldal kialakításán nem egyedül a grafikus
dolgozik, valahol lőtávolon belül általában
egy programozó is bolyong, majd ő leírja azt a pár
sornyi kódot, ami kell ide.
(Már ha kell. JavaScript rollover akármicsodákat
ma már nem is szokás alkalmazni. Egyébként
az Illustrator 10 animált gifeket sem csinál, de ilyeneket
ma már pláne nem szokás alkalmazni, mármint
jobb helyeken.)
Sokkal fontosabb ennél a szeletelés nemes művészete,
ez ismeretes módon abban áll, hogy a webre kerülő
művet fölküldése előtt miszlikbe vágjuk,
a fecniket egy táblázat megfelelő celláiba
helyezzük, így jóval gyorsabban töltődik
le, a látogató böngészőjében pedig
az egész újra összeáll. Csakhogy szeletelés
után már nem lehet babrálni a produktumot, illetve
lehet, de akkor az egész hentesmunkát újra kell kezdenünk.
Ezt kerülheti ki az Illustrator 10 felhasználó-ja,
amennyiben az alkalmazás teljesen automatikus objektum alapú
szeletelést produkál a saját legjobb belátása
szerint, és ha ezután mégis hozzányúlnánk
a művünkhöz, akkor újra szeletel. E ténykedés
eredményét az 5. képen láthatjuk,
itt egy további érdekesség is akad, jelesül
az, hogy az oldal egyik szövegblokkjánál - jobbra
lenn - az Illustrator 10 csakis cirill fontot volt hajlandó
alkalmazni. Máshol nem, de annál az egynél mindenképp,
és erről semmi módon nem sikerült lebeszélnem.
Tíz évvel ezelőtt hasonló esetben még
csodálkoztam volna, ma már egy ilyen apróság
nem tud meglepni.
A kép teljességéhez tartozik, hogy mindezt az Illustrator
10 letölthető próbaváltozata mutatta be, viszont
miután az előző mondat végére kitettem
a pontot, fölkerestem egy Adobe-disztribútort, a Trans-Europe
Kft.-t, és elhoztam tőlük az Illustrator 10 CE-változatát.
Telepítettem, megnyitottam vele a fönt említett állományt,
és nyomát se találtam a szlavofil allűröknek,
ezzel szemben ő-t és ű-t láttam az ő meg
az ű helyén. Azaz visszamentünk az időben, az
Illustrator 10-zel csak olyan kódkiosztású fontokat
tudunk ékezethelyesen használni, amelyeknél az ő
az ő pozícióján, az ű pedig az ű
helyén található. Néhány ilyet a program
is telepít, a többit meg ki-ki fölrakja magának,
már ha időközben szemétbe nem hajította
azokat a betűkészleteket, amelyekre valamikor a rendszerváltást
követően sikerült szert tennie.
De térjünk vissza inkább a metélkedőhöz,
és említsük meg, hogy szeletelni manuálisan
is lehet, nemcsak automatikusan, és a szeletek tovább szerkeszthetők
a Photoshopban vagy az ImageReadyben, illetve a webszerkesztő (például
a GoLive) is megfelelően ismeri fel őket. Az egymást
átfedő szeletek rétegként fognak viselkedni,
CSS attribútumokat rendelhetünk hozzájuk, például
transzparenciát, miáltal olyan oldalelemek, mondjuk, navigációs
sávok szerkeszthetők, amelyeket a magyar felhasználó
magyar szöveggel lát, a dán pedig dánnal. Más
kérdés, hogy esetleg mindkét nyelvi változat
a mongol ábécé betűivel jelenik meg, de hát
ne lovagoljunk a részleteken.
Dinamikusan meghajtott grafikák
Végezetül egy szép tulajdonság, amit én
ugyan nem fogok kipróbálni, nyájas olvasóm
viszont esetleg boldog lesz vele
- ez a dinamikus adatmeghajtású grafika, eredetiben
dynamic data-driven graphics, ami azt jelenti, hogy adatbázishoz
kapcsolt sablonokat hozhatunk létre, majd az új Variables
paletta révén a dokumentum bármelyik elemét
(rajzot, fotót, szöveget, grafikont) változóvá
léptethetjük elő, a programozó pedig VisualBasicben
vagy AppleScriptben megírja a kódot, aminek segítségével
a változó tartalma valamely ODBC adatforrásból
feltöltődik; gondoljunk bannerhirdetésekre, aktuális
pénzügyi információkat vagy időjárási
térképeket közlő oldalakra és hasonlókra.
Összegezve: amit korábban ismételgettem, hogy tudniillik
a FreeHand jobb, mint az Illustrator, és a CorelDraw jobb, mint
a FreeHand, ma már láthatólag (megint) nem él.
Mindamellett a CorelDraw 9 továbbra is kitűnő alkalmazás
és pláne remek vétel, kivált, ha figyelembe
vesszük, hogy abban a csomagban mi minden egyéb holmi akad,
továbbá azt hiszem, megtanulni is egyszerűbb, úgyhogy
kezdők számára továbbra is az a természetes
választás. (Azért beszélek a CorelDraw 9-ről,
mert 10-est még nem láttam.) Aki pedig weboldalakat tervez
és Flash-animációkat épít beléjük,
az nyilván a FreeHandet veszi meg a Flash mellé, nem is
volna logikus, ha másképp döntene. Viszont az Illustrator
mellett elkötelezett igényes profik most már nyugodtak
lehetnek: legfényesebben mégiscsak az ő szerszámuk
ragyog.
Váncsa István